تاریخ انتشار:  ۱۴۰۲/۰۲/۲۶  -   تعداد بازدید:  139

اغلب افراد هنگامی كه سخن از بهداشت نامناسب دهان و دندان پیش می‌آید، مشكلاتی مانند پوسیدگی دندانها، ناراحتی لثه و بوی بد دهان در ذهن آنها خطور می‌كند.
به گزارش پایگاه اینترنتی هلث دی نیوز، اما كارشناسان می‌گویند دهان پر از باكتری می‌تواند به بروز انواع بیماریها در سراسر بدن مانند بیماری قلبی، دیابت، عفونت خونی و حتی تولد نوزادان كم وزن بینجامد و علت بسیاری از آنها بیماری لثه است.
جین كونور بهداشتكار دهان و دندان در كمبریج می‌گوید مبتلایان به بیماریهای لثه عفونت مزمن نیز مبتلا هستند و بدین گونه سلامت تمام بدن اندكی به خطر می‌افتد.
تحقیقات روزافزون نشان می‌دهد بیماری لثه كه گاهی بیماری پریودونتال نامیده می‌شود می‌تواند دسته گسترده‌ای از بیماریها را تشدید كند.
براساس اعلام موسسه ملی تحقیقات دندانی و جمجمه صورت ،از هر پنج آمریكایی چهار تن به بیماری لثه مبتلا است.
بیماری لثه از طریق جریان خون در بروز بیماریها نقش دارد. باكتریهای دهان وارد گردش خون می‌شوند و به سایر قسمتهای بدن می‌روند و التهاب گسترده‌ای ایجاد می‌كنند.
عفونتهای دهانی با تحریك دستگاه ایمنی بدن باعث ایجاد التهاب در دیگر قسمتهای بدن می‌شوند.
مطالعات اخیر نشانگر افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سكته در مبتلایان به عفونتهای لثه است. هرچه عفونت شدیدتر باشد خطر نیز بیشتر می‌شود.
بیماری لثه مقدار زیادی باكتری تولید می‌كند. اگر كسی مشكل دریچه قلب داشته باشد باكتری می‌تواند قلب را گرفتار كند.
همچنین به نظر می‌رسد بین دیابت و عفونتهای لثه ارتباطی وجود داشته باشد. بیماران دیابتی بیشتر به بیماریهای لثه مبتلا می‌شوند.
دیان بومكامپ بهداشتكار دهان و دندان و معاونت انجمن بهداشتكاران دهان و دندان آمریكا می‌گوید عفونت خونی ناشی از بیماری لثه حتی می‌تواند به پس زدن ایمپلنت مصنوعی كمك كند و مفصل تعویضی را ازكار بیندازد.
سایر محققان دریافته‌اند زنانی كه بیماری لثه دارند احتمال زایمان زودرس در آنها دو برابر سایر زنان است. مشكلاتی مانند پایین بودن وزن نوزاد هنگام تولد و نقایص مادرزادی نیز می‌تواند بروز كند.
بیماری لثه در دوران بارداری احتمال بروز مشكلاتی را در دوران بارداری و زایمان افزایش می‌دهد.
بیماری لثه از شكل شایع و جزیی ژنژویت تا اشكال جدیدی‌تر پریودونتیت را دربرمی‌گیرد. این بیماری مهمترین علت از دست دادن دندانها در بزرگسالان است.
مسواك زدن بطور مرتب و كامل و استفاده از نخ دندان اولین اقدام دفاعی در مقابله با بیماری لثه است. تغذیه مناسب عاری از تنقلات و نوشیدنی‌های قندی راه دیگر مقابله با این بیماری است.
اسید موجود در برخی نوشیدنی‌های گازدار می‌تواند به دندان و لثه آسیب برساند.
مصرف روزانه پنج وعده سبز و میوه‌های پر الیاف به سلامت دهان و دندان كمك می‌كند و تامین مواد معدنی سطح دندانها در مراحل اولیه پوسیدگی دندان موثر است.
والدین به ویژه كسانی كه بیماری لثه دارند نباید با كودكان از یك ظرف غذا بخورند یا آب بنوشند. حتی عمل ساده فوت كردن به غذا برای خنك كردن آن می‌توان باكتریهای دهان را از والدین به كودك منتقل كند.
مصرف آب حاوی فلوراید و استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید نیز حائز اهمیت است. مصرف آب بطری افراد را از یكی از بهترین منابع برای پیشگیری از پوسیدگی دندان محروم می‌كند.
عدم مصرف دخانیات و مشروبات الكلی نیز نقش مهمی دارد. سیگاریها هفت برابر غیرسیگاریها به بیماری لثه مبتلا می‌شوند.
و بالاخره مراجعه مرتب به دندان پزشك می‌تواند به تشخیص و
درمان زودهنگام بیماریهای دهان و دندان كمك كند